Projekty

 


Školní vzdělávací program

,,Kamínky na cestě“



Motto: Můj život by měl být naplněný úžasem, objevováním a dobrodružstvím. Vezmi mě proto ven a nech mě poznat a zamilovat si svět. Já ti na oplátku připomenu, jaké to je vidět svět dětskýma očima a mít srdce otevřené“

Platnost:       od 1. 1. 2023

razítko školy:                                                 zpracovala:  Michaela Mašková

ředitelka mateřské školy

kolektiv pedagogických pracovníků MŠ


Osnova školního vzdělávacího programu:


  1. Identifikační údaje o mateřské škole
  2. Obecná charakteristika školy
  3. Podmínky vzdělávání


Věcné vybavení

Životospráva

Psychosociální podmínky

Organizace

Řízení mateřské školy

Personální zajištění

Bezpečnost

Spoluúčast rodičů

Vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami

Vzdělávání dětí nadaných

Vzdělávání dětí od dvou do tří let


  1. Organizace vzdělávání
  2. Charakteristika ŠVP
  3. Vzdělávací obsah
  4. Evaluační činnost školy



1.   Identifikační údaje o mateřské škole


Název organizace:

Mateřská škola PASTELKY, Brno

Jamborova 11

Adresa:

Jamborova 11, 615 00, Brno

Právní forma:

Příspěvková organizace

Telefon:

548 530 571, 607 241 782

Zřizovatel:

Město Brno, městská část Brno – Židenice

Adresa zřizovatele:

Gajdošova 7, 615 00, Brno

Telefon zřizovatele:

548 426 111

Starosta:

Ing. Petr Kunc


IČO:

60555106

Ředitelka:

Michaela Mašková

Typ:

celodenní provoz

Právní subjektivita:

1.7.1994

Poslední aktualizace Zřizovací listiny:

1.10.2009

Zařazení do celostátní sítě ekologických MŠ MRKVIČKA 1.3. 2008

Celostátní síť MŠ se zájmem o environmentální /ekologickou výchovu

DRŽITEL CERTIFIKÁTU UKÁZKOVÁ PŘÍRODNÍ ZAHRADA 3.6.2011

Oprávnění používat tento název

Poslední aktualizace v rejstříku škol a školských zařízení

1.9.2017

Stanovená kapacita:

50 dětí

Provozní doba:

6,15 hod.  -  16,30 hod.

Zpracovatelé ŠVP PV: ředitelka a pedagogické pracovnice



Činnost vytyčena:

Zákon č. 561/2004 Sb., školský zákon, ve znění pozdějších předpisů,

Vyhláška č. 14/2004 Sb., o předškolním vzdělávání, ve znění pozdějších předpisů Školní vzdělávací program je základní dokument, podle kterého se uskutečňuje vzdělávání v naší mateřské škole. Je zpracován v souladu s Rámcovým vzdělávacím programem pro předškolní vzdělávání dále jen (RVP PV) a v souladu s obecně platnými právními předpisy. Je povinnou součástí dokumentů mateřské školy a je veřejný.

RVP PV představuje zásadní východisko pro tvorbu školních vzdělávacích programů a vymezuje hlavní požadavky, podmínky a pravidla pro institucionální vzdělávání dětí předškolního věku. Je orientován k tomu, aby si dítě od útlého věku osvojovalo základy klíčových kompetencí a získávalo tak předpoklady pro své celoživotní vzdělávání.








2. Obecná charakteristika školy


Budova MŠ pochází z roku 1914, je postavena v řadové zástavbě rodinných domů v jednosměrné ulici Jamborova. K budově patří zahrada o rozměrech 1170 m2, která je ze všech stran obklopena rodinnými domy a zahrádkami. Využívá se celoročně a nedoléhá do ní hluk z frekventované ulice. Dřívější přízemí sloužilo jako hospoda s tanečním sálem, kde se scházeli místní ochotníci a hráli zde divadlo. V poschodí byl služební byt. Od roku 1962 zde byla zřízena mateřská škola. Z této atypické budovy se podařilo vytvořit rodinný dům pro velkou rodinu, která zde nabízí zázemí pro 50 dětí a 7 dospělých (3 paní učitelky, asistent pedagoga, 2 provozní pracovnice a ředitelka školy). Stálost kolektivu se velice pozitivně odráží na vytváření příjemné atmosféry.

Školka je dvoutřídní. V přízemí se nachází třídy, sociální zařízení, šatny dětí, místnost na výuku řečové výchovy, šatna pro zaměstnance a výdejna stravy. V poschodí se nachází lehárna, ředitelna, WC, učebna angličtiny, prostory pro ESS a půdní prostor.

Strava se dováží z MŠ Kamenáčky.

Školní zahrada je oprávněna používat název „Ukázková přírodní zahrada“ od 3. 6. 2011. Děti zde mají k dispozici kryté pískoviště, blátoviště, pozorovat hmyzí domeček, využívat zvonkohru, motýlí louku, spolupodílet se na pěstování bylin a rostlin, využívat zahradní nábytek, domeček, indiánský stan, travnaté hřiště. Součástí zahrady je také ohniště, které využíváme ke společným setkáním u táboráku s rodiči a zástupci městské části Židenice. Děti mají možnost využívat umělý kopec, který slouží v zimním období k bobování. Dominantou a památkou zahrady jsou dvě vzrostlé lípy. V roce 2007 byla zrekonstruována část střechy, v říjnu 2008 byla dokončena přístavba nového sociálního zařízení pro děti ze druhé třídy v zadním traktu budovy. Sociální zařízení je propojeno se stávající budovou i zahradou. Součástí nové přístavby je také sklad, ve kterém je umístěna pec na vypalování keramických výrobků a jsou zde uchovány všechny potřebné materiály k pracovním i hracím činnostem na zahradě.

Třídy jsou částečně smíšené. Ve druhé třídě jsou děti od 4,5 do 7 let věku a v první třídě děti zpravidla od 3 do 5 let věku.

Umožňujeme vzdělání dětem se zdravotním postižením a dětem cizinců.

V roce 1999 jsme intenzivně zpracovávali ekologický program pro předškolní vzdělávání. Od roku 2000 s ním intenzivně pracujeme a přizpůsobujeme ho aktuálním podmínkám a potřebám dětí. Preferujeme učení prožitkem. Ve třídách mají děti své kamarády z říše zvířat – želvy, strašilky. Máme krásný vodní svět s rybami a dalšími vodními živočichy. Využíváme aktivní výjezdy do přírody, kde dětí čistí studánky, zachraňují žáby, čistí potok a les, vysazují stromky, pravidelně navštěvují hippoterapii, a canisterapii, spolupracujeme se ZOO Brno, přírodovědnou stanicí, s LŠ Jezírko. Podporujeme u dětí lásku ke sportu, jezdíme plavat a lyžovat. Učíme se cizím jazykům.

Plně podporujeme vybavit děti zdravými návyky, dovednostmi zdravého životního stylu a vztahem k přírodě. O hlavních prázdninách 2018 proběhla rekonstrukce 1. podlaží a to: nová podlaha mezi lehárnou, ředitelnou a WC, omítky, dveřní obložky, dveře na lehárnu, WC-po kompletní rekonstrukci, ekologické osvětlení, snížené stropy, byla vymalovaná chodba a nová výzdoba. Odizolovaná zeď ke školní zahradě, nové WC u vchodu na zahradu a rekonstrukce pod schody-místnost pro čistící prostředky. Dále bylo opraveno schodiště u hlavního vchodu do MŠ a byly provedeny drobné opravy na dětských umývárnách.

V roce 2020 byla provedena rekonstrukce chodby v 1. poschodí a ředitelně. Byl opravený komín a fasáda domu ve dvoře. Šatny pro děti byly vymalované a zakoupené nové nástěnky na práce dětí. Byla provedena oprava střechy, částečně půdního prostoru. V projektu Polytechnické výchovy jsme zakoupili nové hrací prvky a doplnili zahradu o prožitkový koberec a plot. V roce 2022 byl opraven plot na školní zahradě.



3. Podmínky vzdělávání

Věcné vybavení mateřské školy

  • Budova mateřské školy je po částečné rekonstrukci. Máme dostatečné prostory pro stanovený počet dětí.
  • Děti samy se svými výtvory podílejí na úpravě a výzdobě interiéru budovy; dětské práce jsou dětem přístupné a mohou si je prohlédnout rodiče i návštěvníci mateřské školy.
  • Součástí budovy je velká zahrada, která se pyšní oceněním „Ukázková přírodní zahrada“.
  • Děti samy pěstují byliny a rostliny, podílí se na ekologickém třídění odpadu a aktivně se podílí na kladném vztahu k přírodě.
  • Děti se účastní různých zájmových kroužků, jako jsou například hippoterapie, canisterapie.
  • Dle zájmu mohou navštěvovat výuku flétny, angličtinu, kurz plavání a logopedii a lyžování s Lemurem
  • Prostorové uspořádání vyhovuje skupinovým a individuálním činnostem dětí.
  • Dětský nábytek, tělocvičné nářadí, zdravotně hygienické zařízení (umývárny, WC), i dětská lehátka pro odpočinek jsou přizpůsobena požadavkům, odpovídají počtu dětí, jsou zdravotně nezávadné, bezpečné a jsou estetického vzhledu.
  • Hračky, pomůcky, náčiní, materiály a doplňky odpovídají počtu dětí i jejich věku; jsou průběžně doplňovány a obnovovány především z finančních prostředků od zřizovatele; pedagogy a dětmi plně využívány.
  • Všechny vnitřní i venkovní prostory mateřské školy splňují bezpečnostní a hygienické normy dle platných předpisů.
  • Využíváme různé druhy květin, rostlin, trav, větví a přírodnin k výzdobě interiéru a zapojujeme i rodiče ke zkrášlení naší školy.
  • Společně s dětmi pozorujeme růst sezónních rostlin, bylin a plodin od zasazení semínka až po sklizeň (v interiéru i na záhonku).

Záměr:

  • Budeme se snažit vybudovat ve třídách koutky pro experimentování s přírodním materiálem a obohacovat polytechnickou výuku.
  • Zvelebíme koutek živé přírody na pozemku mateřské školy.
  • V rámci otužování dětí máme sezonní mlhoviště
  • Dle zájmu, jezdíme na školy v přírodě na Vysočinu
  • Jsme zapojeni do Erasmu +

Životospráva

  • Mateřská škola nemá školní jídelnu, pouze jídelnu – výdejnu stravy. Školní stravování je smluvně zajištěno s mateřskou školou Kamenáčky. Děti mají zajištěnu dopolední přesnídávku, hlavní jídlo, odpolední svačinu a dostatečné množství ovoce a zeleniny.
  • Po celý den mají zajištěn pitný režim.
  • Dětem je poskytována plnohodnotná a vyvážená strava, je zachovávána vhodná skladba jídelníčku a mezi jednotlivými podávanými pokrmy jsou dodržovány stanovené intervaly. Nenutíme děti do jídla.
  • Denní režim je flexibilní, může se přizpůsobit potřebám a aktuální situaci. Nemění se doba jídla a spánku.
  • Pedagogové se sami chovají podle zásad zdravého životního stylu a jsou dětem vzorem.


Záměr:

  • Ve spolupráci se školní jídelnou MŠ Kamenáčky zajišťovat i nadále vyváženou a plnohodnotnou stravu.
  • Omezit podávání sladkých nápojů, nabízet dětem čistou vodu.

Psychosociální podmínky

  • Děti mají možnost se adaptovat v novém prostředí.
  • Pedagogové respektují potřeby dětí, reagují na ně a napomáhají v jejich uspokojování; děti nepřetěžují.
  • Všechny děti mají rovnocenné postavení; žádné z nich není zvýhodňováno, ani znevýhodňováno, není zesměšňováno ani podceňováno.
  • Děti si společně s učitelkou vytváří vlastní pravidla chování a bezpečnosti a snaží se tato pravidla dodržovat. Snažíme se všichni, aby se děti cítily v mateřské škole spokojeně a bezpečně.

Pedagogický styl se projevuje přímou, ochotnou a naslouchající komunikací pedagoga s dětmi; zbytečné organizování a prostoje jsou nevhodné, násilí je nepřípustné.

  • Vzdělávací nabídka je dětem tematicky blízká, srozumitelná, přiměřeně náročná, užitečná i prakticky využitelná.
  • Pedagog je vzorem pro děti – podporuje je, pomáhá, naslouchá, oceňuje, chválí a povzbuzuje.
  • Pedagog se plně věnuje dětem a nenásilně ovlivňuje neformální vztahy dětí – prevence šikany a vandalismu.
  • Ve vztazích mezi dětmi a dospělými se projevuje vzájemná důvěra, tolerance, zdvořilost, solidarita a ochota.

Záměr:

  • Vhodná volba vzdělávacích akcí a seminářů určených pedagogickým pracovníkům s možností využití poznatků v různých vzdělávacích činnostech a aktivitách s ohledem na podmínky mateřské školy.
  • Spolupracovat s rodiči při plnění konkrétních cílů v jednotlivých tématech.
  • Individuálně a s velkou péči se věnovat dětem mladším tří let.
  • Citlivě pracovat s dětmi se speciálními vzdělávacími potřebami ve spolupráci s rodiči.
  • Velkou pozornost věnovat dětem s odloženou školní docházkou, stanovit cíleně vzdělávací nabídku k individuálním rozvojovým možnostem těchto dětí.


Organizace

Děti přicházejí do MŠ v 6.15 – 8.30.00 hodin. Denní režim je dostatečně přizpůsobivý a umožňuje dětem individuální program. Děti mají vytvořena srozumitelná pravidla, která je učíme dodržovat. Pravidla soužití ve třídě vytváří učitelka spolu s dětmi. Činnosti jsou řízené i spontánní, dostatečně vyvážené tak, aby děti aktivovaly k činnostem a experimentování. Respektujeme osobní soukromí dítěte.

Plánování vychází z potřeb a zájmů dětí s přihlédnutím na jejich schopnosti a možnosti.  Po celou dobu pobytu dětí v MŠ je pro nás důležitá jejich bezpečnost.

Rodiče jsou povinni nahlásit učitelce pozdější příchod, nebo dřívější odchod dítěte.


Záměr:

  • Dodržování školního řádu rodiči.
  • Důslednost na vytváření hygienických a společenských návyků (nutná spolupráce s rodinou).
  • Uspořádání dne přizpůsobovat měnícím se podmínkám.
  • Odpolední odpočinek přizpůsobovat potřebě dětí – nespavé děti mají možnost se aktivně realizovat.



Řízení MŠ

Všem zaměstnancům jsou předloženy pracovní náplně, které jsou jasně vymezeny a formulovány. Je vytvořen funkční informační systém, na jehož plánování spolupracuje celý kolektiv. Všechny pedagogické pracovnice pracují v týmu. Ředitelka školy usiluje o naplnění týmové práce, vytváří podmínky, které vedou ke stabilizaci, odborné vzdělanosti a k vysokému postavení učitelek v očích veřejnosti. Ředitelka má velký zájem na tom, aby se každý mohl vyjádřit k problémům, projevuje zájem o názory druhých a výsledky jejich práce. Ředitelka společně s pedagogickými pracovnicemi vtahuje rodiče do dění školy a vytváří podmínky pro mimoškolní aktivity a společné setkání s rodiči.

Mateřská škola spolupracuje se zřizovatelem a dalšími orgány státní správy. Bude rozšiřovat spolupráci se základními školami a odborníky, poskytujícími pomoc, hlavně při řešení individuálních výchovných a vzdělávacích problémů dětí.




Záměr:


  • Otevřenost a upřímné jednání na pracovišti i mimo něj.
  • Snažit se a pomáhat nalézt východiska z nenadálých situací.
  • Nebrat připomínky jako kritiku, nýbrž jako podnět ke zlepšení sociálního klima v MŠ.


Personální zajištění

Provoz MŠ zajišťují pedagogičtí a provozní zaměstnanci.

  • Kvalifikované učitelky
  • Speciální pedagogové
  • Asistenti pedagoga
  • Lektorka angličtiny
  • Provozní zaměstnanci


Všechny pedagogické pracovnice mají potřebnou kvalifikaci v rámci DVPP prohlubují své znalosti a dovednosti v oblasti pedagogiky, psychologie, ekologie, a společného vzdělávání. Aktivně přistupují k samostudiu, účastní se seminářů a kurzů, MŠ se zapojuje do projektů: Místní akční plán rozvoje vzdělávání ve městě Brně, Šablony , ŠABLONY II , ŠABLONY III  – výzva OP VVV .Polytechnická výchova, ESS, ERASMUS +



Záměr:


  • Snažíme se dalším vzděláváním získávat dostatek nových poznatků k práci s dětmi.
  • Spolupracujeme s PPP
  • Respektujeme názory rodičů a dětí.
  • Motivujeme se vzájemnou hospitací.
  • Vytváříme podmínky nadaným a talentovaným dětem.
  • Snažíme se o připravenost dětí do ZŠ a individuálně plánujeme dětem s odkladem školní docházky vhodné činnosti.
  • Vytváříme prostorové a materiální podmínky zabezpečení MŠ.
  • Podporujeme u dětí kladný vztah k přírodě a dále rozvíjíme ekologickou výchovu, která je na naší MŠ na velmi vysoké úrovni. (Koordinátorka projektu „Ukázková přírodní zahrada“ Jana Albrechtová).

Bezpečnost

  • Budova MŠ je zajištěna vchodovými dveřmi s elektrickým zámkem a domácím telefonem. V průběhu dne je budova uzamčena hlavně z důvodu zajištění bezpečnosti dětí a proti případnému vniknutí cizích osob. Rodiče mohou děti přivádět a odvádět v těchto časových intervalech: od 6,15 do 8.30, hod. po obědě od 12,40 do 13,00 hod. od 15.00 hod. –děti postupně odchází domů.

Příchozí musí vždy použít zvonek, ohlásit se a vyčkat na otevření, nebo na příchod personálu.

  • Za bezpečnost dětí odpovídají po celou dobu jejich pobytu v MŠ učitelky – tj. od předání rodičů až po vyzvednutí.
  • Z důvodu bezpečnosti dětí jsou rodiče povinni informovat učitelky při příchodu do tříd o aktuálním zdravotním stavu dítěte a o případných okolnostech (nevolnost, zvracení, teploty, bolavé končetiny apod.).
  • Při úraze jsou zaměstnanci povinni poskytnout první pomoc, v případě potřeby zavolat lékařskou pomoc či s dítětem zajít do zdravotního střediska. Zároveň informují ředitelku školy a zákonného zástupce dítěte.
  • Děti jsou v průběhu dne i před každou akcí konanou v budově mateřské školy i mimo ni poučeny o vhodném chování a bezpečnosti. Učitelka vždy zapíše poučení o bezpečnosti do třídní knihy.


Povinné předškolní vzdělávání


Od počátku školního roku, který následuje po dni, kdy dítě dosáhne pátého roku věku, do zahájení povinné školní docházky dítěte, je předškolní vzdělávání povinné. Povinné předškolní vzdělávání se nevztahuje na děti s hlubokým mentálním postižením (nabývá účinnosti 1.1.2017)

Zákonný zástupce dítěte je povinen přihlásit dítě k předškolnímu vzdělávání v kalendářním roce, ve kterém začíná povinnost předškolního vzdělávání dítěte. Dítě se vzdělává ve spádové mateřské škole, pokud zákonný zástupce nezvolí jinou mateřskou školu, nebo

individuální vzdělávání – zákonný zástupce dítěte, které bude plnit povinnost je povinen oznámit tuto skutečnost ředitelce MŠ 3 měsíce před začátkem školního roku.

Ředitelka MŠ doporučí zákonnému zástupci dítěte, které je individuálně vzděláváno, oblasti vycházející z RVP PV ve kterých má být dítě vzděláváno.

Zákonný zástupce se dostaví s dítětem k ověření úrovně osvojování očekávaných výstupů v jednotlivých oblastech. MŠ doporučí zákonnému zástupci další postup při vzdělávání.

Termín pro ověřování úrovně osvojování očekávaných výstupů v jednotlivých oblastech bude vyhlášen v měsíci listopad (včetně náhradního termínu) a zveřejněn na internetových stránkách školy. Zákonný zástupce je povinen zajistit účast dítěte u ověření.



Jiné způsoby plnění povinného předškolního vzdělávání

  • Individuální vzdělávání dítěte, které se uskutečňuje bez pravidelné denní docházky dítěte do mateřské školy.
  • Vzdělávání v přípravné třídě základní školy a ve třídě přípravného stupně základní školy speciální.
  • Vzdělávání v zahraniční škole na území ČR.
  • Zákonný zástupce dítěte, které bude plnit povinnost je povinen oznámit tuto skutečnost ředitelce mateřské školy 3 měsíce před začátkem školního roku.
  • Zákonný zástupce dítěte, které bude v odůvodněných případech plnit povinnost předškolního vzdělávání formou individuálního vzdělávání dítěte je povinen oznámit tuto skutečnost ředitelce mateřské školy nejpozději 3 měsíce před začátkem školního roku.
  • V průběhu školního roku lze plnit povinnost individuálního vzdělávání dítěte nejdříve ode dne, kdy bylo oznámení o individuálním vzdělávání doručeno ředitelce mateřské školy.
  • Oznámení zákonného zástupce musí obsahovat:
    • jméno a příjmení dítěte, rodné číslo, místo trvalého pobytu
    • uvedení období, ve kterém má být dítě individuálně vzděláváno
    • důvody pro individuální vzdělávání dítěte
    • Ředitelka mateřské školy doporučí zákonnému zástupci dítěte, které je individuálně vzděláváno, oblasti vycházející z RVP PV ve kterých má být dítě vzděláváno.
    • Zákonný zástupce se s dítětem, které je individuálně vzděláváno, dostaví k ověření úrovně osvojování očekávaných výstupů v jednotlivých oblastech. Mateřská škola doporučí zákonnému zástupci další postup při vzdělávání.
    • Termín pro ověřování úrovně osvojování očekávaných výstupů v jednotlivých oblastech bude vyhlášen v měsíci listopad (včetně náhradního termínu) a zveřejněn na internetových stránkách školy. Zákonný zástupce je povinen zajistit účast dítěte u ověření.
    • Ředitelka mateřské školy ukončí individuální vzdělávání dítěte v případě, pokud zákonný zástupce nezajistí účast dítěte u ověření úrovně osvojování očekávaných výstupů v jednotlivých oblastech, a to ani v náhradním termínu.
    • Po ukončení individuálního vzdělávání nelze dítě opětovně individuálně vzdělávat.
    • Výdaje spojené s individuálním vzděláváním hradí zákonný zástupce.

Individuální vzdělávání dítěte


Zajištění průběhu vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami v běžné třídě mateřské školy a dětí nadaných

Rámcové cíle a záměry předškolního vzdělávání jsou pro vzdělávání všech dětí společné.

Snahou pedagogů je vytvoření optimálních podmínek k rozvoji osobnosti každého dítěte, k učení i ke komunikaci s ostatními a pomoci mu, aby dosáhlo co největší samostatnosti. Mateřská škola realizuje podpůrná opatření v rámci plánu pedagogické podpory (PLPP).

Pravidla pro použití podpůrných opatření školou jsou vypracována v souladu s novelou školského zákona č.82/2015 Sb. a s vyhláškou č. 27/2016 Sb. o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných.

Zodpovědnou osobou za systém péče o děti se speciálními vzdělávacími potřebami je ředitelka mateřské školy.

Spolupracujeme s těmito školskými poradenskými zařízeními:

v  PPP Kohoutova, Brno

v  SPC Kociánka 6, Brno


Pravidla a průběh vzdělávání při poskytování podpůrných opatření prvního stupně

Před zahájením poskytování podpůrných opatření prvního stupně u dítěte, u něhož se projeví potřeba speciálních vzdělávacích potřeb, zpracují učitelky kmenové třídy tohoto dítěte Plán pedagogické podpory (dále jen PLPP).

v  PLPP je dokument, který zahrnuje zejména popis obtíží a speciálních potřeb žáka, podpůrná opatření prvního stupně, které mu bude škola poskytovat, stanovení cílů podpory a způsobu vyhodnocování naplňování PLPP.

v  PLPP schvaluje ředitelka školy.

v  Materiální podpora je poskytována dle podmínek a možností školy, poskytování podpůrných opatření prvního stupně je výhradně hrazeno z rozpočtu školy.

v  Vyhodnocování efektivity PLPP probíhá průběžně, nejpozději však po třech měsících od zahájení poskytování podpůrných opatření prvního stupně.

  • pokud podpůrná opatření poskytovaná na základě PLPP nevedou k naplnění stanovených cílů, doporučí škola zákonnému zástupci dítěte využití poradenské pomoci ŠPZ
  • do doby zahájení poskytování podpůrných opatření dle doporučení ŠPZ poskytuje škola podpůrná opatření prvního stupně na základě PLPP
  • Pokud rodiče na návrh mateřské školy nereagují, dále je záležitost řešena ve spolupráci s OSPODEM.

v  Dětem s odkladem školní docházky je PLPP vypracován na základě doporučení ŠPZ    k odkladu školní docházky, kterou rodiče v rámci spolupráce škole poskytnou a závěrů školní pedagogické diagnostiky dítěte.

  • PLPP je vyhodnocován průběžně, rodiče jsou informováni o postupu a výsledcích eliminace deficitů, učitelky se průběžně s rodiči domlouvají na společných postupech pro co nejúspěšnější přípravu dítěte na vstup do základní školy.


Pravidla a průběh vzdělávání pro děti s přiznaným 2. – 4. stupněm podpůrných opatření

Na žádost rodiče školské poradenské zařízení (dále jen ŠPZ)  do 3 měsíců posoudí speciální vzdělávací potřeby dítěte a do 30 -ti dnů vypracuje pro rodiče a školu Doporučení ke vzdělávání žáka se speciálními vzdělávacími potřebami. Lhůta se prodlužuje, pokud je nutné vyjádření dalšího odborníka (lékaře apod.).


Na základě žádosti mateřská škola vypracuje a zašle ŠPZ potřebné informace v Pedagogické zprávě mateřské školy o dosavadním průběhu vzdělávání jako podklad pro vydání Doporučení ke vzdělávání žáka se speciálními vzdělávacími potřebami.


Na základě Doporučení ke vzdělávání žáka se speciálními vzdělávacími potřebami mateřská škola dle svých možností zajišťuje IVP, pomůcky, přítomnost asistenta pedagoga, uzpůsobení podmínek ve třídě, organizaci vzdělávání atd.


Přítomnost asistenta pedagoga v případě potřeby se zajišťuje od přiznaného 3.strupně podpůrných opatření a žádá o souhlas školský odbor Krajského úřadu Jihomoravského kraje.


ŠPZ vyhodnocuje účelnost a efektivitu zvolených podpůrných opatření nejpozději po roce, kontrola může probíhat přímou účastí pracovníka ŠPZ v mateřské škole.


Pravidla a průběh tvorby, realizace a vyhodnocování PLPP nadaného dítěte nebo mimořádně nadaného dítěte

Spolupracujeme s těmito školskými poradenskými zařízeními:

v  PPP Brno





Vzdělávání nadaného dítěte

v  Stimulujeme rozvoj potenciálu dítěte včetně různých druhů nadání, aby se tato nadání mohla ve škole projevit a pokud možno i uplatnit a dále rozvíjet.

v  Podpoříme dítě, které vykazuje známky nadání, dalšími edukačními možnostmi, materiálním, personálním, či organizačním zajištěním.

v  Věnujeme zvýšenou pozornost tomu, aby se projevy nadání dětí v rozmanitých oblastech činnosti smysluplně uplatnily a s ohledem na individuální možnosti dětí dále rozvíjely.

v  V případě, že se jedná o velmi výrazné projevy nadání, zejména v situacích vyžadujících značnou spolupráci a koordinaci s rodiči dětí, zpracováváme PLPP.




Vzdělávání mimořádně nadaného dítěte

v  Pokud se u dítěte projeví mimořádné nadání v jedné nebo více oblastech, doporučíme rodičům dítěte vyšetření ve školském poradenském zařízení.

v  Do doby než vyšetření proběhne a škole je školským poradenským zařízením doručeno doporučení ke vzdělávání dítěte, postupujeme při vzdělávání takového dítěte zpravidla podle PLPP.

v  Pokud školské poradenské zařízení identifikuje mimořádné nadání dítěte a doporučí vypracování individuálního vzdělávacího plánu, postupujeme při jeho zpracování, realizaci a vyhodnocování v úzké spolupráci s rodiči dítěte a školským poradenským zařízením.

v  Zajistíme realizaci všech stanovených podpůrných opatření pro podporu nadání podle individuálních vzdělávacích potřeb dětí podle přílohy č. 1 k vyhlášce č. 27/2016 Sb.


Pravidla a průběh tvorby, realizace a vyhodnocování Individuálního vzdělávacího plánu (dále jen IVP)

Podkladem pro zpracování IVP je:

v  doporučení ŠPZ

v  žádost zákonného zástupce

v  rozhodnutí ředitelky mateřské školy (zamítnutí se vydává v režimu správního řízení)

v  IVP tvoří závazný vzdělávací dokument dítěte. Dítě je podle něj vzděláváno a je hodnoceno podle nastavených parametrů v IVP

v  Za zpracování IVP zodpovídá ředitelka školy

v  IVP zpracovává vyučující učitel, spolupracuje s kolegyní, není v kompetenci asistenta pedagoga.

v  Obsah IVP je dán legislativou, v MŠ je zpracován jeden formulář pro různé obsahy, a tím se lépe orientují všichni vyučující.

v  IVP učitelka průběžně vyhodnocuje a upravuje. Formální vyhodnocování probíhá 2x ročně ve spolupráci se všemi zainteresovanými (se zákonným zástupcem, s ředitelkou mateřské školy, s učitelkou, s pracovníkem ŠPZ – PPP, SPC, s asistentem pedagoga atd.)

v  Platnost IVP stvrzují svými podpisy učitelky, ředitelka mateřské školy, pracovník ŠPZ a zákonný zástupce dítěte.

v  Pracovník ŠPZ stvrzuje svým podpisem, že jsou v IVP respektována a popsána jím navržená doporučení.


Vzdělávání dětí od dvou do tří let

Pro dvouleté dítě je zařazení do mateřské školy nejčastěji první sociální zkušeností mimo širší rodinu. Obvykle se projevuje silnější potřebou vazby na dospělou osobu. Poznává nové vzorce chování dospělých i vrstevníků, vymezuje si vlastní prostor, přijímá vymezené hranice a nové role. Učitel zastává velmi významnou pozici, stává se zástupcem rodiče, jistotou a oporou dítěte v běžném dění i v budování vztahů s vrstevníky.

v  Děti od dvou do tří let jsou zařazovány v malých počtech do heterogenních tříd.

v  Adaptační plán:

  • rodič se v případě potřeby může účastnit prvních kroků dítěte v mateřské škole,  vždy po dohodě s učitelkou
  • rodič předává učiteli informace o návycích z domova a společně řeší problémy
  • rodič v návaznosti na pedagoga pomáhá dítěti se orientovat v prostředí, zvládat jednoduchá pravidla a řád
  • rodič pomáhá dítěti osamostatňovat se a zvládat odloučení, společně s učiteli dodržuje dohodnutá pravidla
  • pro zajištění pocitu bezpečí a jistoty dítě s sebou má vlastní hračku či pomůcku, která mu připomíná domov
  • v prvních dnech pobytu je možno dle možností rodiny domluvit zkrácenou docházku

v  Umožňujeme dětem hrát si dle jeho potřeb vedle dětí, ve skupině, s kamarádem podle tempa jeho prosociálního vývoje.

v  Denně sledujeme pokroky každého dítěte, je založeno portfolio činností.

v  Při práci s těmito dětmi uplatňujeme formy vzdělávání přizpůsobené možnostem a schopnostem dětí:

  • volná hra
  • situační učení
  • pohybové aktivity
  • literární a dramatické aktivity
  • hudební aktivity
  • učení nápodobou
  • opakování činností
  • zařazení pravidelných rituálů
  • tvořivé činnosti
  • spontánní činnosti
  • řízené činnosti

v  Individuálně jsou přizpůsobeny podmínky potřebám dvou až tříletých dětí v souvislosti s potřebou aktivity, odpočinku nebo spánku jednotlivých dětí dle možností heterogenních tříd MŠ.


  • Další záměry ke kvalitě
    • Zřídit menší dětskou skupinu jako součást běžné třídy se zajištěním denního režimu a organizace dne dle potřeb těchto nejmenších dětí.
    • Zajistit personál a podmínky pro fungování výše uvedených záměrů.






Spoluúčast rodičů

Spolupráce s rodiči je pro nás ve výchovném procesu vnímaná jako stěžejní aspekt. Snažíme se vytvářet prostředí důvěry a respektu, jednáme s rodiči diplomaticky, ohleduplně a jsme si vědomi, že pracujeme s důvěrnými informacemi. Nezasahujeme do života a soukromí rodiny.

Pokud je ze strany rodičů zájem, mohou se zapojit do aktivit MŠ a účastnit se akcí organizovaných školou. Od rodičů přivítáme náměty a nápady do každodenních činností a uvítáme jakoukoli pomoc a spolupráci.

Mateřská škola podporuje rodinnou výchovu a pomáhá rodičům v péči o dítě, nabízí konzultace na profesionální úrovni, a to k otázkám výchovy a vzdělávání předškolních dětí.


Záměr:

  • Zapojit rodiče do příprav akcí pro děti.
  • Pomoc rodičů při opravách a úpravách prostor školy.
  • Výpomoc na školní zahradě a na její údržbě.

Jazyková příprava dětí s nedostatečnou znalostí českého jazyka

Vzdělávání dětí s nedostatečnou znalostí českého jazyka

MŠ vytváří podmínky pro vzdělávání s nedostatečnou znalostí českého jazyka.

Mateřská škola:

Poskytuje jazykovou podporu dětem od počátku docházky do MŠ.

Cíleně podporujeme rozvoj českého jazyka v průběhu celého dne při různých aktivitách

V případě odpovídajícího počtu dětí cizinců zřídí skupinu pro jazykovou přípravu v souladu s právními předpisy. Dítě cizinec= dítě s cizí státní příslušností. Skupina je zřizována pro 4-8 dětí cizinců v povinném předškolním vzdělávání.

Ředitelka školy, v případě nenaplnění plného počtu skupiny, zváží zapojení dětí s obdobnou potřebou.

Práce se skupinou škola organizuje v rozsahu 1 hodina týdně. Čas vymezený pro jazykovou přípravu je rozdělen do více bloků

Spolupracuje úzce s rodinou

Využívá metodické podpory NPI ČR




4. Organizace vzdělávání

  • Dle školského zákona se s účinností od 1. 9. 2016 předškolní vzdělávání organizuje pro děti ve věku zpravidla od 3 do 6 let, nejdříve však pro děti od 2 let. S účinností od 1. 9. 2020 se předškolní vzdělávání organizuje pro děti ve věku od 2 do zpravidla 6 let.
  • S účinností od 1. 1. 2017 je předškolní vzdělávání od počátku školního roku, který následuje po dni, kdy dítě dosáhne pátého roku věku, do zahájení povinné školní docházky, povinné.
  • Školský zákon dále stanovuje přednostní přijímání dětí, které před začátkem školního roku dosáhnou nejméně čtvrtého roku věku (účinnost od 1. 9. 2017), nejméně třetího roku věku (účinnost od 1. 9. 2018), nejméně druhého roku věku (účinnost od 1. 9. 2020).
  • Mateřská škola se organizačně dělí na 2 třídy. V první třídě jsou většinou děti tří až čtyřleté a ve druhé třídě pěti až sedmileté.
  • Děti se speciálními vzdělávacími potřebami je možné zařazovat do běžných tříd mateřských škol, nebo do tříd zřizovaných podle § 16 odst. 9 školského zákona, popřípadě škol zřizovaných podle § 16 odst. 9 školského zákona.
  • Poskytování předškolního vzdělávání je podle školského zákona veřejnou službou.
  • Mateřská škola je v provozu denně od 6,15 do 16,30 hodin. Děti se v mateřské škole schází v době od 6,15 do 9,00 hodin. Po předchozí domluvě mohou rodiče přivést své děti i v průběhu dne.
  • V době od 6,15 do 9,45 hodin se střídají činnosti spontánní s činnostmi řízenými, jejichž hlavní metodou je prožitkové a kooperativní učení.
  • Pevně stanovena je doba podávání stravy

-  v 9,00 dopolední svačina

-  ve 12,00 oběd

-  ve 14,30 odpolední svačina

  • Pobyt venku realizujeme denně v době od 10,00 do 12.00 hodin. Délka pobytu venku je ovlivněna povětrnostními podmínkami (silný vítr, déšť, mráz pod - 10°C – pobyt venku nerealizujeme).
  • Děti mají dostatek volného pohybu ve třídách i na zahradě.
  • Je respektována individuální potřeba aktivity, spánku a odpočinku jednotlivých dětí; děti ke spánku na lůžku nenutíme.
  • Při odpoledním odpočinku je zohledňována individuální potřeba spánku.
  • Děti jsou přijímány k předškolnímu vzdělávání ve Správním řízení dle stanovených kritérií, a to na základě Žádosti o přijetí dítěte k předškolnímu vzdělávání, podané zákonnými zástupci v době vyhlášení zápisu.

Kritéria stanovuje ředitelka školy a postupuje podle nich při rozhodování o přijetí dítěte k předškolnímu vzdělávání v případě, kdy počet žádostí o přijetí dítěte, podaných v době termínu zápisu, vyhlášeného ředitelkou školy po dohodě se zřizovatelem, přesahuje počet volných míst v mateřské škole

  • Na žádost rodičů lze sourozence zařadit do jedné třídy. Prostory v patře slouží dětem jako lehárna. V novém podkrovním prostoru probíhají ESS a výuka anglického jazyka pod vedením zkušené lektorky.

Přípravna a výdejna stravy se nachází v přízemí, je propojena okénkem do třídy. Děti svačí i obědvají v jednotlivých třídách.



5. Charakteristika ŠVP

Zaměření školy: program environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty. Pokračujeme v projektové výuce, pořádáme ekoworkshopy a školení pro veřejnost a pedagogy. Spolupracujeme s Lipkou a Pavučinou. Garantem EV v MŠ je koordinátor EVVO, který vytváří vhodné podmínky pro realizaci školního programu, jsme zodpovědní za naplňování dlouhodobých záměrů.

Zaměstnanci školy přijali za své principy zdravého životního stylu a ekologického způsobu života, k této filozofii se přiklonila i školní kuchyně-vývařovna.

Dítě jedná v souladu s přírodou, chápe pravidla ekologického chování, chová se citlivě k živé i neživé přírodě.

Škola s přírodní ukázkovou zahradou doplněnou o nové akátové prvky a přírodní laboratoř s mikroskopy a lupami má v povědomí okolí image instituce, jejíž provoz je ekologický. Je inspirativním prostředím jak pro děti, tak rodiče, veřejnost a pedagogy, pro které jsou pořádány ve spolupráci s ekologickými organizacemi exkurze.


Vzdělávací cíle a obsah

  1. a) Vzdělávací cíle:

Obecné cíle jsou formulovány jako záměry a výstupy. Záměry jsou vyjádřeny pomocí rámcových cílů, výstupy pak jako klíčové kompetence.


Rámcové cíle:

  1. Rozvíjení dítěte, jeho učení a poznání
  2. Osvojení hodnot
  3. Získání osobních postojů


Klíčové kompetence:

  1. Kompetence k učení
  2. Kompetence k řešení problémů
  3. Kompetence komunikativní
  4. Kompetence sociální a personální
  5. Kompetence činnostní a občanské

Rámcové cíle se promítají do pěti vzdělávacích oblastí v podobě dílčích cílů. Jejich průběžné naplňování směřuje k dosahování dílčích kompetencí, které jsou základem pro budování klíčových kompetencí.

Dílčí cíle obecné:

  1. Biologické
  2. Psychologické
  3. Interpersonální
  4. Sociálně-kulturní
  5. Environmentální



Dílčí výstupy (dílčí poznatky, dovednosti, hodnoty, postoje v oblastech):

  1. Biologické
  2. Psychologické
  3. Interpersonální
  4. Sociálně-kulturní
  5. Environmentální


  1. b) Vzdělávací obsah

Vzdělávací obsah je hlavní prostředek vzdělávání dítěte v mateřské škole a slouží k naplňování vzdělávacích záměrů a dosahování vzdělávacích cílů. Vzdělávání probíhá formou vzdělávací nabídky v různých činnostech (praktických či intelektových), popř.

v podobě příležitostí. Vzdělávací obsah je uspořádán do pěti vzdělávacích oblastí a představuje propojený celek.


Názvy oblastí:

  1. Dítě a jeho tělo          (oblast biologická)
  2. Dítě a jeho psychika  (oblast psychologická)
  3. Dítě a ten druhý         (oblast interpersonální)
  4. Dítě a společnost       (oblast sociálně-kulturní)
  5. Dítě a svět                  (oblast environmentální)


Vzdělávací program naší mateřské školy zaměřený na ekologii má název:

,,Kamínky na cestě“

Vzdělávací obsah tvoří čtyři tematické celky:


  • Zvědavý vepřík Lojzík – ZEM
  • Moudrá sova Rozálka – VZDUCH
  • Pták Ohnivák – OHEŇ
  • My, kapřík Tonda a voda-VODA

Charakteristika tematického celku  Zvědavý vepřík Lojzík

Prostřednictvím tohoto tematického celku děti získávají dovednosti, poznatky, rozvíjí své schopnosti, hodnoty a postoje (tedy získávají kompetence) z těchto okruhů:

  • Ekosystémy – převážně takové, které mohou najít ve svém okolí (les, zahrada, louka, rybník, řeka…) a život v nich
  • Význam rostlin a živočichů pro život člověka – dýchání, potraviny, byliny, koření…ale i relaxace, kterou nám umožňují
  • Život, růst, rozmanitost rostlin a živočichů, rodina ve světě zvířat
  • Nebezpečí, které mohou některé rostliny a živočichové přinést člověku (jedovaté, dravé…)
  • Nebezpečí, která jim způsobuje člověk (vypalováním trávy, přemístěním z přirozeného prostředí, nepřiměřeným kácením stromů, odpadky…)

Cíl, záměr tematického celku

Vzdělávací nabídka, činnosti dětí jsou zaměřeny na poznávání, zkoumání života rostlin a živočichů v jejich přirozeném prostředí, na vytváření a ochranu vhodných podmínek pro jejich život. Záměrem je vzbuzení zájmu dětí o rostliny a živočichy a podpoření pečovatelských schopností dětí o ně. Děti se učí vnímat rostliny a živočichy jako součást svého života a uvědomují si, jak se život rostlin, živočichů a člověka vzájemně ovlivňuje.

Charakteristika tematického celku Pták Ohnivák

Prostřednictvím tohoto tematického celku děti získávají dovednosti, poznatky, rozvíjí své schopnosti, hodnoty a postoje (tedy získávají kompetence) z těchto okruhů:

  • Neživá příroda (kámen, písek, nerosty…)
  • Látky a jejich vlastnosti (voda, vzduch, nerosty, kovy, přírodní materiály a jejich vlastnosti…)
  • Přírodní jevy a děje (podnebí, počasí, roční období, změny v přírodě, přírodní a povětrnostní jevy život ohrožující…)
  • Povrch Země (hory, sopky, oceány, řeky, pouště, pralesy, země ledu)
  • Světadíly a život na nich
  • Vesmír (hvězdy a Slunce, Měsíc, Země a další planety…)
  • Historie Země (dinosauři, zkameněliny, uhlí…)
  • Životní prostředí a jeho ochrana (vliv člověka na životní prostředí, na okolní krajinu, péče o okolí a životní prostředí, ochrana přírody)

Cíl, záměr tematického celku

Vzdělávací nabídka, činnosti dětí směřují k zamyšlení se nad vzájemným vlivem člověka a Země, resp. celého vesmíru. Děti z praktických činností získávají poznatky o vývoji Země (vesmíru), o přírodních zákonech, o zemském povrchu, o přírodním bohatství. Záměrem je vytvoření povědomí o tom, co člověk ovlivňuje a co ne (jaké měl možnosti dříve a jaké má dnes), jak může ovlivnit svoji situaci z hlediska bezpečí, do jaké míry může zasahovat do přírodního bohatství apod.



Charakteristika tematického celku My, kapřík Tonda a voda

Prostřednictvím tohoto tematického celku děti získávají dovednosti, poznatky, rozvíjí své schopnosti, hodnoty a postoje (tedy získávají kompetence) z těchto okruhů:

  • Moje tělo (jak vypadá, jak funguje, jeho vývoj a změny v průběhu života, vnímání a rozvoj smyslů…)
  • Bezpečnost a ochrana zdraví (zdravé životní návyky, sport, relaxace, přecházení úrazům…)
  • Sebeobsluha
  • Kdo jsem, jaký jsem, co mě baví
  • Všude žijí lidé (multikultura, respektování rozdílů, zvyků…)
  • Tradice, svátky, oslavy, historie lidstva
  • Rodina a domov
  • Škola mateřská a základní (adaptace, pravidla, každý jsme jiný, ale máme něco společného, seznamování, spolupráce, už budu školákem…)
  • Obec a země

Cíl, záměr tematického celku

Vzdělávací nabídka, činnosti dětí směřují k uvědomění si sebe sama, k prožívání své identity a osobních rolí, jimiž dítě prochází. Dále činnosti směřující k prožívání a zvládání dějů i změn ve společenství v nichž dítě žije, s respektem k životu a právům lidí z jiných skupin, kultur a národností.


Charakteristika tematického celku Moudrá sova Rozálka

Prostřednictvím tohoto tematického celku děti získávají dovednosti, poznatky, rozvíjí své schopnosti, hodnoty a postoje (tedy získávají kompetence) z těchto okruhů:

  • Předměty a jejich vlastnosti (velikost, barva, tvar, materiály, chutě, vůně, zvuky, funkce předmětů)
  • Věci kolem nás (předměty denní potřeby, hračky, pomůcky, sportovní náčiní a nářadí, výtvarné pomůcky, hudební nástroje…)
  • Přístroje, nářadí, nástroje
  • Zaměstnání, povolání, řemesla
  • Doprav a bezpečnost v dopravním provozu
  • Číselné a matematické pojmy (číselná řada, číslice, základní geometrické tvary, množství…)
  • Prostorové pojmy a souvislosti (v rovině i v prostoru, uspořádání předmětů
  • Časové pojmy a souvislosti (teď, dnes, včera, zítra, roční období, rok…)
  • Ekologické chování člověka (mytí aut, praní, topení…) recyklace


Cíl, záměr tematického celku

Vzdělávací nabídka, činnosti dětí jsou zaměřeny na poznávání a zkoumání různých předmětů ze světa lidí, na manipulaci a experimentování s nimi. Děti získávají povědomí o jejich vlastnostech, uspořádání, funkci a s ní spojenými řemesly a povoláním lidí. Dále se děti učí vnímat souvislosti mezi výrobou, používáním a následnou likvidací (recyklací) těchto materiálů a předmětů.





Filozofie mateřské školy

Filosofií naší mateřské školy je:

-          rozvíjet samostatné a zdravě sebevědomé děti cestou přirozené a rodinné výchovy

-          rozvíjet a upevňovat dovednosti, návyky, postoje a hodnoty

-          získávat co nejvíce poznatků a zkušeností

-          položit základy celoživotnímu vzdělávání všem dětem podle jejich možností, potřeb a zájmů

-          posilovat integrační principy, poskytovat sociálně pedagogickou péči ve vysoké kvalitě, zejména dětem s narušenou komunikační schopností

-          rozšiřovat činnost školy o aktivity, tedy co nejvíce vtahovat rodiče do dění v MŠ, pořádat akce pro rodiny s dětmi a širší veřejnost, spolupracovat při pořádání různých akcí s dalšími subjekty

-          zlepšovat učení a sociální podmínky pro předškolní vzdělávání


Hlavním záměrem naší mateřské školy je, aby dítě na konci předškolního období získalo svému věku přiměřenou fyzickou, psychickou a sociální samostatnost a základy pro další příznivý rozvoj a vzdělávání. Jde nám především o to, aby si děti pobyt v MŠ spojily s prožitkem spokojenosti a pohody.  V tomto ohledu je podporujeme v jejich přirozeném, zdravém vývoji a pomáháme jim překonávat nejrůznější těžkosti. V naší MŠ je to především volná hra, psychomotorická cvičení, pohybové a konstruktivní hry, experimenty, výtvarné, hudební, literární a dramatické aktivity. Nedílnou součástí dne v MŠ je cvičení k sebeobsluze a práceschopnosti, a také komunikace prostřednictvím diskuzního kruhu. Učíme se vyjadřovat, naslouchat druhým a hájit svůj názor, diskutovat o něm a na základě toho si pak lépe rozumět a umět spolupracovat, případně řešit problémy. Ke zdravému vývoji dětí se také snažíme vytvářet vhodné podmínky. Působíme na děti kladně, přátelsky a vstřícně, děti povzbuzujeme a podporujeme. Jsme jim rovnocennými partnery. V tomto přístupu je jednotný kolektiv všech pracovnic MŠ. Vytváříme dětem příznivé sociální klima a co nejbohatší sociální zkušenosti. Snažíme se zapojit i rodiče, a jiné blízké osoby dětí. Vytváříme materiální podmínky optimálního učení uskutečňované prostory naší MŠ. Vštěpujeme dětem základy ekologie, které spočívají v aktivním a kladném vztahu k přírodě a ke zdravému životního stylu. Snažíme se vyhovět bezpečnostním a hygienickým normám, a současně je přizpůsobujeme dětem tak, aby pro ně byly přehledné a srozumitelné. Aby se jim líbily a mohly je samy aplikovat na svá přání a měly tak dostatek prostoru ke všem oblíbeným činnostem, vedoucím k presentaci výsledků jejich práce.




Vycházíme z našeho Střednědobého záměru mateřské školy:

  1. vést děti k chápání významu ekologie v podmínkách školy, pěstovat v nich uvědomělý vztah k přírodě, její ochraně a regionálním tradicím a to tak, aby se stala environmentální výchova součástí celoživotního učení, jehož záměrem je vybavit jedince takovými odpovídajícími dovednostmi, aby byl schopný převzít odpovědnost za své jednání.
  2. rozvíjet zdravý životní styl a pohybovou aktivitu hlavními zásadami, jako je

-          vyvážená pestrá a přiměřená zdravá výživa

-          pitný režim

-          pohybová aktivita a tělesná zdatnost

-          dobrá nálada a radost ze života

-          vyvarovat se působení škodlivých látek a rizikových faktorů

  1. spolupracovat se zřizovatelem – společnou cestou zlepšovat a modernizovat vybavení školy pro efektivitu výuky a zkvalitňovat prostředí mateřské školy.



6. Vzdělávací obsah


ŽIVEL VODA

Tematický celek: My, kapřík Tonda a voda

Tematické části: realizovány v třídních plánech

Rozvíjené kompetence:


Kompetence k učení

  • Soustředěně pozoruje, zkoumá, objevuje, všímá si souvislostí, experimentuje a užívá při tom jednoduchých pojmů, znaků a symbolů.
  • Má elementární poznatky o světě lidí, kultury, přírody i techniky, který dítě obklopuje, o jeho rozmanitostech a proměnách; orientuje se v řádu a dění v prostředí, ve kterém žije.


Kompetence k řešení problémů

  • Všímá si dění i problémů v bezprostředním okolí; přirozenou motivací k řešení dalších problémů a situací je pro něj pozitivní odezva na aktivní zájem.
  • Řeší problémy, na které stačí; známé a opakující se situace se snaží řešit samostatně (na základě nápodoby či opakování), náročnější problémy řeší s oporou a pomocí dospělého.





Komunikativní kompetence

  • Ovládá řeč, hovoří ve vhodně formulovaných větách, samostatně vyjadřuje své myšlenky, sdělení, otázky i odpovědi, rozumí slyšenému, slovně reaguje a vede smysluplný dialog.
  • V běžných situacích komunikuje bez zábran a ostychu s dětmi i dospělými; chápe, že být komunikativní, vstřícné, iniciativní a aktivní je výhodou. 

Sociální a personální kompetence

  • Uvědomuje si, že za sebe i za své jednání odpovídá a nese důsledky. 
  • Spolupodílí se na společných rozhodnutích; přijímá vyjasněné a zdůvodněné povinnosti, dodržuje dohodnutá a pochopitelná pravidla a přizpůsobí se jim. 

Činnostní a občanské kompetence

  • Spoluvytváří pravidla společného soužití mezi vrstevníky, rozumí jejich smyslu a chápe potřebu je zachovávat.
  • Ví, že není jedno, v jakém prostředí žije, uvědomuje si, že se svým chováním na něm podílí, a že je může ovlivnit.
  • Dbá na osobní zdraví a bezpečí svoje a druhých, chová se odpovědně, s ohledem na zdravé a bezpečné okolní prostředí, přírodní i společenské.




ŽIVEL OHEŇ 

Tematický celek: Pták Ohnivák

Tematické části: realizovány v třídních plánech

Rozvíjené kompetence:


Kompetence k učení

  • Klade otázky a hledá na ně odpovědi, aktivně si všímá, co se kolem něho děje, chce porozumět věcem, jevům a dějům, které kolem sebe vidí, poznává, že se může mnohému naučit, raduje se z toho, co samo dokázalo a zvládlo. 
  • Učí se nejen spontánně, ale i vědomě, vyvine úsilí, soustředí se na činnost, záměrně si zapamatuje; při zadané práci dokončí, co započalo; dovede postupovat podle instrukcí a pokynů, je schopno dobrat se k výsledkům. 

Kompetence k řešení problémů 

  • Problémy řeší na základě bezprostřední zkušenosti; postupuje cestou pokusu a omylu, zkouší, experimentuje, spontánně vymýšlí nové řešení problémů a situací, hledá různé možnosti a varianty, má vlastní originální nápady, využívá při tom dosavadních zkušeností, fantazii a představivost.
  • Při řešení myšlenkových i praktických problémů užívá logických, matematických i empirických postupů, pochopí jednoduché algoritmy řešení různých úloh a situací, a využívá je v dalších situacích.


Komunikativní kompetence

  • Průběžně rozšiřuje svou slovní zásobu a aktivně ji používá k dokonalejší komunikaci s okolím. 

Sociální a personální kompetence

  • Ve skupině se dokáže prosadit, ale i podřídit, při společných činnostech se domlouvá a spolupracuj; v běžných situacích uplatňuje základní společenské návyky a pravidla společenského styku; je schopné respektovat druhé, vyjednávat, přijímat, přijímat a uzavírat kompromisy. 
  • Napodobuje modely prosociálního chování a mezilidských vztahů, které nachází ve svém okolí. 
  • Chápe, že nespravedlnost, ubližování, ponižování, lhostejnost, agresivita a násilí se nevyplácí, a že vzniklé konflikty lze řešit dohodou, dokáže se bránit projevům násilí jiného dítěte, ponižování a ubližování. 

Činnostní a občanské kompetence

  • Svoje činnosti a hry se učí plánovat, organizovat, řídit a vyhodnocovat.
  • Odhaduje rizika svých nápadů, jde za svým záměrem, ale také dokáže měnit cesty a přizpůsobovat se daným okolnostem.
  • Zajímá se o druhé i o to, co se kolem děje; j otevřené aktuálnímu dění.



ŽIVEL ZEMĚ 

Tematický celek: Zvědavý vepřík Lojzík

Tematické části: realizovány v třídních plánech

Rozvíjené kompetence:


Kompetence k učení

  • Odhaduje své síly, učí se hodnotit své osobní pokroky i oceňovat výkony druhých.


Kompetence k řešení problémů

  • Chápe, že vyhýbat se řešení problémů nevede k cíli, ale že jejich včasné a uvážlivé řešení je naopak výhodou, uvědomuje si, že svou aktivitou a iniciativou může situaci ovlivnit.
  • Nebojí se chybovat, pokud nachází pozitivní ocenění, nejen za úspěch, ale také za snahu.





Komunikativní kompetence

  • Dokáže se vyjadřovat a sdělovat své prožitky, pocity a nálady různými prostředky (řečovými, výtvarnými, hudebními, dramatickými…).
  • Domlouvá se gesty i slovy, rozlišuje některé symboly, rozumí jejich významu i funkci.
  • Ví, že lidé se dorozumívají i jinými jazyky a že je možno se jim učit, má vytvořeny elementární předpoklady k učení se cizímu jazyku.

Sociální a personální kompetence

  • Dětským způsobem projevuje citlivost a ohleduplnost k druhým, pomoc slabším, rozpozná nevhodné chování, vnímá nespravedlnost, ubližování, agresivitu a lhostejnost.
  • Při setkání s neznámými lidmi, či v neznámých situacích se chová obezřetně, nevhodné chování i komunikaci, která je mu nepříjemná, umí odmítnout.
  • Je schopno chápat, že lidé různí a umí být tolerantní k jejich odlišnostem a jedinečnostem.

Činnostní a občanské kompetence

  • Má základní dětskou představu o tom, co je v souladu se základními lidskými hodnotami a normami, i to, co je s nimi v rozporu, a snaží se podle toho chovat.
  • Uvědomuje si svá práva i práva druhých, učí se je hájit a respektovat; chápe, že všichni lidé mají stejnou hodnotu.



ŽIVEL VZDUCH 

Tematický celek: Moudrá sova Rozálka

Tematické části: realizovány v třídních plánech

Rozvíjené kompetence:


Kompetence k učení

  • Získanou zkušenost uplatňuje v praktických situacích a v dalším učení.
  • Pokud se mu dostane uznání a ocenění, učí se s chutí.


Kompetence k řešení problémů

  • Zpřesňuje si početní představy, užívá číselných a matematických pojmů, vnímá elementární matematické souvislosti.
  • Rozlišuje řešení, která jsou funkční (vedoucí k cíli) a řešení, která funkční nejsou; dokáže mezi nimi volit.


Komunikativní kompetence

  • Ovládá dovednosti předcházející čtení a psaní.
  • Dovede využít informativní a komunikativní prostředky, se kterými se běžně setkává (knížky, encyklopedie, počítač, audiovizuální technika, telefon, …).

Sociální a personální kompetence

  • Samostatně rozhoduje o svých činnostech; umí si vytvořit svůj názor a vyjádřit jej.

Činnostní a občanské kompetence

  • Dokáže rozpoznat a využívat vlastní silné stránky, poznávat své slabé stránky.
  • Chápe, že se může o tom, co udělá rozhodovat svobodně, ale že za své rozhodnutí také odpovídá.
  • Má smysl pro povinnost ve hře, práci i učení; k úkolům a povinnostem přistupuje odpovědně, váží si práce druhých.
  • Chápe, že zájem o to, co se kolem děje, činorodost, pracovitost a podnikavost jsou přínosem, že naopak lhostejnost, nevšímavost, pohodlnost a nízká aktivita mají svoje nepříznivé důsledky.




 

7. Evaluační systém a pravidla hodnocení a evaluace


 

  • K hodnocení a zpětné vazbě o kvalitě vzdělávacího procesu i podmínkách, za nichž vzdělávání na naší škole probíhá využíváme evaluaci. Při evaluaci hodnotíme naplňování ŠVP, třídních vzdělávacích programů a jejich návaznost na RVP PV, individuální vývoj dětí a jejich pokroky i vlastní práci učitelek a ředitelky školy. Evaluaci uskutečňujme neustále a průběžně podle předem daných kritérií a systému evaluace.



Evaluace pedagogy

Cílem je ověřovat a zlepšovat kvalitu veškerých činností i podmínek školy. Pedagog hodnotí především svoji práci, metody, formy a prostředky s ohledem na reakci dětí, následně evaluuje celý vzdělávací proces třídy. Kritéria pro odbornou pedagogickou práci s předškolními dětmi jsou vlastně očekávané kompetence vypracované v ŠVP. Jsou to orientační kritéria toho, co by mělo dítě vzhledem k věku průměrně zvládnout. Formou pedagogické diagnostiky učitelka mapuje, co dítěti jde, v čem je úspěšné, ale především zjišťuje, co činí dítěti problémy, v čem má nedostatky. Z toho všeho vyvozuje důsledky pro svoji práci s konkrétním dítětem. Záznamy jsou důvěrné, slouží pedagogům k optimalizaci rozvoje dítěte a jako podklad pro informace rodičům.

Evaluace ŠVP: - každý rok vyhodnocujeme, co se nám podařilo a co ne

- po dvou až třech letech hodnotíme funkčnost ŠVP a zpracováváme                 případné úpravy

Evaluace TVP: -  jak se nám daří naplňovat cíle integrovaných bloků (po ukončení bloku)

- zpětná vazba tematických částí (po ukončení každé tematické části – 1x týdně

- každodenní zpětná vazba činností (co se dnes děti naučily nebo dozvěděly nového, čím se mi k tomu podařilo přispět? – např. plánovanou činností, organizací, komunikací anebo tím, že jsem je k tomu nechala dojít samotné. Co mohu zlepšit a jak? 

Evaluace ředitelkou školy

 

Ředitelka hodnotí svoji pedagogickou i řídící práci, také individuální pokroky dětí /viz portfolio/. Kontroluje také práci pedagogických a provozních zaměstnanců, evaluuje vzdělávací proces MŠ a to formou porad a výroční zprávy.

O všech těchto činnostech vede záznamy. Ze závěrů pak vyvozuje důsledky vedoucí k optimalizaci předškolního vzdělávání a provozu školy.

Kritéria pro hodnocení pedagogických činností:

  • podpora tělesného rozvoje a zdraví dítěte, jeho osobní spokojenost
  • systematický rozvoj řeči dítěte, komunikačních dovedností
  • spolupráce a spolupodílení se na činnostech
  • podpora dokonalejšího chápání světa a podpora dětské radosti a optimismu
  • rozvoj poznávacích schopností, fantazie, kreativity a zájmů dětí
  • schopnost reagovat na změny a vyrovnávat se s nimi
  • rozvoj sebepoznání, nedotknutelnost práv dítěte
  • tolerance, soucítění, ochota pomoci
  • vztah k hodnotám, ekologii, zdraví, soužití
  • individuální přístup ke vzdělávání
  • vyváženost spontánních aktivit a řízených činností
  • vhodnost volených pedagogických metod

Kritéria pro hodnocení práce školy

  • bezpečnost, účelnost, estetika a dostatečnost vybavení školy nábytkem
  • dostatečná a aktuální vybavenost hračkami, didaktickými pomůckami
  • pravidelný a přitom flexibilní denní režim
  • kvalitní strava, pitný režim
  • vyváženost řízených a spontánních činností
  • přátelské prostředí, spolupráce, tolerance, respektování osobnosti, umožnění práce v libovolných skupinách, ohled na individuální potřeby a schopnosti dětí, pozitivní přístup a hodnocení
  • spolupráce MŠ s rodiči, zřizovatelem, ZŠ, odbornými pracovišti, zájmovými organizacemi
  • dodržování pracovních povinností zaměstnanci, dodržení zásad ochrany osobních a citlivých údajů dětí
  • spolupodílení se zaměstnanců na dobrém fungování MŠ i na jeho plánování
  • kontroly bezpečnosti a hygieny
  • dodržování plánů porad (1x měsíc), hospitační činnosti (2x ročně)

Ve spolupráci s rodiči jsou zpracovávány anonymní dotazníky (1x ročně). Závěry evaluace jsou jedním z východisek pro tvorbu ŠVP a jeho naplňování.

 

 

 

 

 

OP_JAK

Odborná návštěva z ČR – stínování pedagogických pracovníků na pracovišti

Evaluace ze stínování Erasmu ve Slovinsku 7. – 11.5. 2024

Stínováná pedagogických pracovníků ve Slovinsku se zůčastnily tři pedagogické

pracovnice z naší MŠ Pastelky – p. řed. Mašková, p. uč, Černá a p.uč. Albrechtová.

 

Pedagogické pracovnice byly ve všech školách přijaty srdečně, měly možnost prohlédnout si prostory, třídy, kabinety, zahrady, zastřešené terasy, které se využívají v případě deštivého počasí, ve všech školách se zůčastnily odborných diskuzí.

MŠ Naklo „Mlinček“

Ve škole je 11 tříd, děti využívají také velkou tělocvičnu. Děti jsou vedeny přirozeně od 11 měsíců do šesti let. Odklad školní docházky dostávají děti vyjímečně. Ve třídách bylo velké množství prvků a výtvorů souvisejících s environmentální výchovou. Učitelé děti seznamují s praktickými činnostmi prožitkovým učením, často navštěvují místní farmy. Využívají rozsáhlé venkovní prostory k přirozenému pohybu a péči o rostliny, pozorování přírody, zvířat. Společně s ředitelem školy panem Bohinjecem jsme konzultovali používání prvků digitalizace ve výchovném procesu. Podle něj děti nepoužívají žádné digitální pomůcky z důvodů nadbytečného využívání digitálních prostředků v domácím prostředí. Učitelé jsou zaškoleni, zaznamenávají digitálně výsledky vzdělávaní, využívají případně mobily k obrazové demonstraci. Informační technologie je k dispozici i pro naučná videa a prezentace. Pro rodiče i veřejnost mají připravenou prezentaci o celoročních činnostech MŠ. Odborová základna vypracovala učební plán pro MŠ, který je založen jako celostátní dokument, který zohledňuje individuální potřeby a zvláštnosti ve vývoji a učení, zajišťuje různorodé obsahové náplně, metody a formy práce s dětmi, zajišťuje větší profesní odpovědnost MŠ a jejich odborníků. Program vychází z cílů a směrnic předepsaného národního programa Kurikula pro MŠ. Probíhá formou řízené a spontánní činnosti.

MŠ „Hansa Christiana Andersena“ Ljublaň

Tato školka je situována do šesti budov a má 43 tříd. Součástí jsou prostorné zahrady s terénními účelovýmí nerovnostmi, sportovními prvky, záhonky pro péči o byliny, plodiny. Pozorovali jsme jejich zaměření environmentálně udržitelného způsobu života a jejich realizace během stínování, činnosti podporující odpovědné občanství v oblasti EVVO. Využívájí spoustu přírodních materiálů k tvoření, výzdobě MŠ. Podporují zdravé stravování. Škola má třídu pro děti se specifickými potřebami. Jedenkrát ročně pořádají vystoupení k projektu „Andersenovské dny“. Zapojená je celá škola. Projekt podporuje čtnářskou gramotnost, kladný vztah ke knize. Samostatné ekologické projekty nemají, dbají na přirozený přístup k přírodě během celého pobytu v MŠ, v komunitním kruhu probírají pocity dětí, návrhy na zlepšení stavu přírody. Každá třída má svého zástupce z řad rodičovské veřejnosti a společně navrhují směřování výuky dětí.  Na naš dotaz o možnosti chovu drobných zvířátek v MŠ bylo odpovězeno, že ve Slovinsku tato činnost není povolena. Digitální technologie děti nevyužívají, učitelé jsou digitálně vzdělaní, připravují např. prezentace pro veřejnost. Tato škola má projektovou manažerku, která připravuje mimo jiné studijní pobyty pedagogických pracovníků ve všech částech Evropy. Za poslední rok a půl jich pedagogové absolvovali 25. Učitelé v celém komplexu preferují klid a pohodu, z dětí sálá spokojenost a radost.  Po závěrečné diskuzi s ředitelkou MŠ jsme měli možnost shlédnout krásný koncert pěveckého sboru předškoláků.

MŠ „Sonček“ – Litia

Tato škola má 36 tříd. Škola Sluničko je odloučené pracoviště nacházející se v horách v obladti obklopené krásnou přírodou. Je spojena se základní školou. V MŠ se nacházejí děti od 11 měsíců do šesti let. Měli jsme možnost nahlédnout do smíšených tříd, prostory tříd jsou oproti ČR menší, využívají však tělocvičnu ZŠ, která je pro obě školy společná. Prostředí přímo nabádá k ekologickým aktivitám, při úvodní prezentaci jsme měli možnost nahlédnout do celoročních aktivit MŠ, ze kterých plynulo přímé spojení s přírodou. Děti tráví venku spoustu času, chodí do lesa, do hor, jednou za rok mají akci týden v přírodě.Digitální technologie v MŠ nebylo možno vysledovat, protože je v běžném režimu nevyužívají. Pedagogové jsou vzděláni v digitálních technologiích  a vužívají je při vytváření prezentací a propagaci MŠ. Pro rodiče mají k dispozici portfolio pro každé dítě od začátku docházky do MŠ, ve kterém se zaznamenává vývoj schopností dítěte. Doplněno je o fotografie výtvory dětí. Tato MŠ a její sepětí s přírodou bylo nejbližší zaměření naší MŠ.

MŠ Lítija

V této škole jsme se setkali s pedagožkami, které se v rámci Erasmu zůčastnily nedávného stínování v naší MŠ. Děti byly v době naší přítomnosti na pobytu venku, měli jsme možnost prohlédnout si interiér školy a zahradu. Ve sborovně nám byl promítnut film ze závěrečné oslavy konce školního roku, které se zůčatňuje celá škola, děti, pedagogové, provozní zaměstnanci, ale i rodiče. Oslava měla za téma „Myška, která ztratila svoji knížku“. Děti jednotlivých tříd ztvárňovaly dramatizaci známých pohádek. Na přípravě kulis a kostýmů se podílel veškerý personál a rodiče. Při závěrečné diskuzi jsme se opět dozvěděli, že stejně jako v jiných MŠ digitální pomůcky do výuky nezařazují. Na ekologii a přirozený vývoj však kladou velký důraz, ve třídách mají velké množství přírodního materiálu, který děti využívají při tvoření dle vlatní fantazie. Škola je vyzdobena avýrobky dětí se spoustou rostlin a přírodnin. Při plánování si učitelé vybírají z programu Začít spolu a z prvků konceptu Montesori. Škola má 700 dětí, z toho 40 dětí se specifickými potřebami. Výchovné procesy probíhají v klidné atmosféře.

V odborné diskuzi jsme se dozvěděli, že povolání pedagoga ve Slovinsku má velkou prestiž a rodiče s plnou důvěrou dávají do MŠ už 11-ti měsíční děti. Spoléhají na výchovně vzdělávací program MŠ kterou si vyberou, protože ve Slovinsku je míst v MŠ více než dětí. Z návštěv slovinských MŠ máme dobrý pocit, výchovné procesy probíhají v klidné atmosféře, děti, pedagogové i asistenti působí štastně a spokojeně. Ve všech ohledech je patrná profesionalita pedagogického sboru. Stinování ve Slovinsku bylo pro nás velkou inspirací a přínosem.

 

 

 

image001

map_3

 

 

publicita

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Škola je zapojena do programu ERASMUS+ a je členem konsorcia statutárního města Brna.

 

project-erasmus

erasmus_plus

Cíl programu Erasmus +

V rámci umožnění mezinárodních výjezdů a podpor mezinárodní spolupráce přináší inovace do vzdělávání a v účastnících podporuje všeobecný rozvoj dovedností. Zpřístupňuje českým organizacím nenahraditelné zkušenosti ze zahraničí a pomáhá jim navázat cenné mezinárodní spolupráce. Zjednodušený typ projektů pro školy, který umožňuje MŠ realizovat projekty mezinárodní spolupráce s dalšími školami z různých evropských zemí. V rámci těchto projektů školy spolupracují na společném tématu a na výstupech projektu si vyměňují zkušenosti nebo organizují aktivity na mezinárodní i lokální úrovni. Veškeré výstupy projektů jsou následně šířeny i mimo zapojené školy. Tyto projekty umožňují jak školám, tak i dalším institucím navázaným svou činností na sektor školního vzdělávání, spolupracovat na projektech s cílem zlepšování vzdělávacích možností v jednotlivých evropských zemích, sdílení zkušeností, řešení aktuálních problémů školského sektoru, vyvíjení nových metodik apod.

 

mrkvicka1

mrkvicka4

mrkvicka2

mrkvicka3

 

LOGO

 

Personalni podpora pro MS III

 

plakat_podpora

 

EU1

 

 

 

<<  Říjen 2025  >>
 Po  Út  St  Čt  Pá  So  Ne 
    1  2  3  4  5
  6  7  8  9101112
13141516171819
202122242526
272831